Poetisk Skabertrang og Ordets Kraft
Hanne har skrevet lyrik siden år 2000 og har gennem årene udgivet seks anmelderroste digtsamlinger. Hendes digte kendetegnes ved en særegen sprogbevidsthed, hvor hvert enkelt ord er nøje udvalgt og bærer en dybere betydning. Hvis hun føler, at sproget ikke rækker, skaber hun gerne nye ord og begreber for at udtrykke stemninger, sansninger og tanker, der ellers ville være uhåndgribelige.
Hendes poesi afspejler en dyb forbindelse til naturen, eksistensen og de store livsspørgsmål. Temaer som tid, lys, vind og hav går igen i hendes forfatterskab, ofte vævet sammen i et drømmende, men samtidig præcist billedsprog.
Hannes hidtidige digtsamlinger omfatter:
Den 3. Madonna
Dun – Blomstens Mor
Vind-Glædens Alter
Blæstens Drømme
Havets Lyssøjle
Himmelhavet
I 2025 udgiver hun sin syvende digtsamling, Livskransen, som forventes at bygge videre på hendes karakteristiske poetiske univers, hvor naturens elementer og livets cyklus smelter sammen i et stærkt lyrisk udtryk.

"Titlen( Den 3 madonna) - giver mig associationer til religion, og stemningen i digtene synes at være præget af "nye begyndelser", vækkelser, forspil til noget man måske ikke ved hvad er, men som man alligevel vælger til og tør være åben overfor. Måske det at blive rigtig voksen, at åbne sig mod en ny moden fase i livet, som når hun skriver "Mit grantræ leget voksent i dag, den har mistet sin uskyld..." Eller det at søge det åndelige og Gud, hvor et digt lyder: "Det er godt at være alene med Vorherre, mine mange bønner har fred til at blive hørt". Der er også livsglæde, viljen til at ville livet og taknemmeligt tage imod det, når hun skriver: "Jeg lægger mig i det høje græs, med solen i ansigtet, jorden er våd, græsset er højt, men jeg havde lyst til det". Fin lille digtsamling, traditionel, tilgængelig og tankevækkende uden de store sproglige eller formmæssige eksperimenter. "
Af Carsten Nørby Sørensen.
Digtene meddeler sig til læseren gennem fortættede stemninger, der foruden af ovennævnte stiltræk dannes af hurtige skift mellem en jævn ligefrem stilføring og en kompliceret, undertiden vanskeligt tilgængelig stil, karakteriseret af blandt andet overrumplende ordsammenstillinger og nydannelser, et ofte dybt originalt billedsprog og bratte, voldsomme konstrasteringer af livsglæde med lyriske jeg's oplevelser af kosmisk karakter udgør digtsamlingens hovedmotiver.
Af Karen Weis
6 forskellige digtsamlinger er blevet til igennem årene, og en ny kommer i år.

Den 3 Madonna
24 præludier. Udgivet i 2004.
"Intet kan fattes af den løse tid
Imellem timerne den tyngde
som finder forklaringen sammen
glæden risler
duggen jubler
ind i centrum."

Dun-Blomstens Mor
35 præludier. Udgivet i 2006.
"Jeg har haft besøg af døden idag.
Han havde to overfrakker på og han ville give mig den ene.
Det var pænt af ham men jeg frøs ikke."

Vind-Glædens Alter
24 præludier. Ud givet i 2006.
"Lille solstråle med sommerminder
flyver i luften og ser sin krop.
Lille solstrålevinge flyver til solstripen der hilser på alle flyvende minder.
Lille solstråletanke forbinder sine tårer med vindens dug der dråber på tanken.

Blæstens Drømme
19 poetiske fortællinger. Udgivet i 2007.
"Lyskilden så himmelporten gå op. Den glimtede med den blodrøde hånd og svang døren tilbage. Det var tungt med gulvet forsvandt da den så ind.
Tilbage var livet der fik varme fra luften i hvælvet. Det kneb da solen stod op og det atter blev morgen."

Havets Lyssøjle
26 præludier. Udgivet i 2009.
"Den gemte jord forstummede og manglede sine tanker da aftenlyset så.
Himlen var mørk og favnede sin jord med himmeltanker.
Vandet flød i markernes favntag og forsvandt.

Himmelhavet
26 præludier. Udgivet i 2014.
"Storblomsterflor bestøver mig og glædes med sommerfuglevinger.
Det er nu min livsdag er med udsprungne arme.
Jeg flyver til solen går ned og får fat i afskeden."